Neurodevelopment and stimuli: keys to a healthy childhood

Authors

  • Sofía Veneziano Universidad Abierta Interamericana, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Medicina. Buenos Aires, Argentina Author
  • Patricia Salguero Universidad Abierta Interamericana, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Medicina. Buenos Aires, Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/gr202418

Keywords:

neurodevelopment, screens, childhood, stimulation, emotional bonds

Abstract

The child neurodevelopment as a complex process sensitive to environmental stimuli, particularly in the first years of life. It pointed out that factors such as stimulation, nutrition, genetics and the quality of the environment significantly influence the cognitive, emotional and social development of children. The growing concern about excessive use of screens in childhood, especially before the age of two, due to their possible negative impact on areas such as language, attention and socialisation, was highlighted. Studies cited associated this early exposure to neurodevelopmental disorders such as ADHD and ASD. Finally, the text emphasised the need to promote environments rich in real experiences, human bonds and creative play as fundamental pillars for healthy child development.

 

References

1. Rodríguez Sas O, Estrada LC. [Documento completo]. 2021 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/158538/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2. Hermosilla Benítez MN. Neurodesarrollo infantil. 2024 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.topdoctors.mx/diccionario-medico/neurodesarrollo-infantil/

3. Esteban E. Desarrollo evolutivo neurotípico. 2021 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://aspacejaen.org/desarrollo-evolutivo-neurotipico/

4. Sociedad Argentina de Pediatría. Guía para el uso de pantallas. [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.sap.org.ar/uploads/archivos/general/files_guia-uso-pantallas-con-cuadro-10-23_1696355617.pdf

5. Sulkes SB. Definición de los trastornos del desarrollo. 2024 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es/hogar/salud-infantil/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/definici%C3%B3n-de-los-trastornos-del-desarrollo

6. Garcia SV, Dias de Carvalho T. La importancia del entorno en el neurodesarrollo infantil. Arch Argent Pediatr. 2022;120(5):e1-e6 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2022/v120n5a11.pdf

7. Sociedad Argentina de Pediatría. El uso de las tecnologías en la infancia. [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.sap.org.ar/comunidad-novedad.php?codigo=300

8. UNICEF. Los bebés necesitan humanos, no pantallas. [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.unicef.org/costarica/historias/los-beb%C3%A9s-necesitan-humanos-no-pantallas

9. Sociedad Argentina de Pediatría. Pantallas en la infancia: una preocupación creciente. [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.sap.org.ar/comunidad-novedad.php?codigo=302

10. Pons M, Caner M, Rubies J, Carmona M, Ruiz MÁ, YáñezJuan AM. Uso de pantallas en la infancia. 2022 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/pantallas.pdf

11. Otero P. Uso de pantallas y salud infantil. Arch Argent Pediatr. 2022;120(5):e1-e3 [citado 2025 abr 3]. Disponible en: https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2022/v120n5a03e.pdf.

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Veneziano S, Salguero P. Neurodevelopment and stimuli: keys to a healthy childhood. Gamification and Augmented Reality [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 1];2:18. Available from: https://gr.ageditor.ar/index.php/gr/article/view/18