Edublog for teaching mathematical modeling in ecology
DOI:
https://doi.org/10.56294/gr202596Keywords:
Edublog, Modeling, Vensim, Quantitative EcologyAbstract
Given the limited number of interactive educational resources for learning dynamic modelling in ecology, we seek to promote the use of Vensim software in the Quantitative Ecology course taught in the Biology degree program at FES Zaragoza. The objective was to develop an educational blog containing practical exercises solved step by step, covering from simple models to more complex ones, such as predator-prey models, management of aquatic systems and environmental processes. The exercises were addressed in a sequence that helps students understand ecological processes and strengthen their skills in mathematical modelling. The implementation of the edublog seeks, through step-by-step activities and simulations, to reinforce in students their ability to use modelling and simulation software tools, essential for their training in the area of quantitative ecology. The impact of the edublog was reviewed by applying a questionnaire to measure the clarity, relevance and usefulness of the content. Generating an academic support resource accessible at any time and from any place with an Internet connection, so that the student understands and applies the concepts of mathematical modeling from the perspective of technology-mediated self-learning.
References
1 Beléndez A, Francés J, Márquez A, Nájera A, Arribas E. Uso de 'edublogs' como recurso didáctico en la enseñanza de la Física. Presentación. Universidad de Alicante; Universidad de Castilla-La Mancha; Grupo de Innovación Tecnológica-Educativa Física, Óptica y Telecomunicaciones (GITE-FOT); 2011.
2 Villalobos Ferrer EJ. Uso del Blog educativo en procesos de aprendizaje de Educación Ambiental. Rev Investig. 2015 May-Aug;39(85):115-137. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas, Venezuela.
3 Belloch Ortí C. Las Tecnologías de la Información y Comunicación (T.I.C.). Unidad de Tecnología Educativa, Universidad de Valencia [apunte digital].
4 Hernández D. Uso didáctico de las Tecnologías de Aprendizaje y Conocimiento (TAC), por parte de los docentes en educación básica secundaria y media. Horizontes. Rev Investig Cienc Educ [Internet]. 2018 jul-sep;2(7):190-209. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v2i7.56
5 Latorre Iglesias EL, Castro Molina KP, Potes Comas ID. Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda; 2018. 96 p. ISBN: 978-958-5511-43-9.
6 Martín Fernández C. Guía desarrollada por el Gabinete de Tele-Educación (GATE) de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) [Internet]. 2018. Disponible bajo licencia Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España (CC BY-NC-SA 3.0 ES) de Creative Commons.
7 Arnaiz Sánchez P, Azorín Abellán CM. El edublog como herramienta de aprendizaje para todos en el entorno virtual. Diposit Digital de Documents de la UAB. [2011]. Disponible en: [https://api.core.ac.uk/oai/oai:ddd.uab.cat:102943].
8 Zulkepli J, Zainal Abidin N, Ahmad N, Hawari N, Sapiri H. Introduction to System Dynamics Modelling and Vensim Software. 2017 Sep 16. doi: 10.32890/9789672064084.
9 García JE. La formulación de hipótesis de progresión para la construcción del conocimiento escolar: una propuesta de secuenciación en la enseñanza de la Ecología. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales. 1997;14:37-48. Disponible en: http://hdl.handle.net/11162/25265.
10 Martin J. Guía del Usuario de Vensim. Ventana Systems Inc.; 2007.
11 Cadenas M, Guaita W. Dinámica de sistemas: una metodología para la construcción de modelos de toma de decisiones en sectores agroindustriales. Bogotá: Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano; 2020.
12 Howland JL, Jonassen DH, Marra RM. Meaningful Learning with Technology. 4th ed. Harlow: Pearson Education Limited; 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Grecia Yareny Pérez Mar, Armando Cervantes Sandoval, Patricia Rivera García, Alejandro Josué Perales Avila (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.