The use of social networks and cell phones in the context of the reading and writing workshop subject

Authors

  • José Porfirio Bravo Moreno Author
  • Rosalía López Paniagua Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/gr202593

Keywords:

Social networks, assertive digital communication, teaching strategies, reading and writing workshop, educational use of cell phones

Abstract

Even though the use of social networks is a social phenomenon that has been studied in recent decades, in the situation caused by the lockdown during the Covid-19 pandemic, distance learning emerged and the use of social networks became widespread in the fields of educational planning and teaching strategies at all levels and in all educational institutions in Mexico. The challenge was great and today we can talk about assertive digital communication, that is to say, a before and after in the use and administration of this digital resource as a didactic strategy, to the point that in the specific case of the subject Reading and Writing Workshop, educational innovations were implemented that are still being applied today.

References

Bravo Moreno José Porfirio (2020). Canal de You Tube El Profe Porfis. El Profe Porfis - YouTube

Cárdenas Vázquez Carlos Alberto (2022). “Usos y significados juveniles del teléfono inteligente en educación superior, antes y durante la pandemia Covid-19 (Investigación descriptiva correlacional sobre prácticas típicas y abusivas, por edad, sexo y nivel socioeconómico, en tres instituciones de La Piedad, Michoacán”. Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación “José María Morelos” (IMCED). Tesis de doctorado.

Echavarria Ramírez F. Redes sociales académicas… el boom de la Web 2.0 académica. [consultado 16 Ago 2012]. Disponible en: http://www.icesi.edu.co/blogs/egatic/2010/11/18/redes-sociales-academicas/

De Haro JJ. Las redes sociales aplicadas en la práctica docente. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia. 2009;13.

De Haro JJ. Las redes sociales en educación. [Sitio en Internet]. Educativa. Blog sobre calidad e innovación tecnológica. [consultado 29 Oct 2012]. Disponible en: http://jjdeharo.blogspot.com/2008/11/la-redes-sociales-en-educacin.html

Jaimes Barrera Sandra A., Ramírez Aguilar Paola V., Quijano Luna Brenda M., de León Vázquez Irma, Flores Jiménez Ivette, Tapia Castillo Delia (2021). XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan Publicación semestral, Vol. 9, No. 18 (2021) 22-25. Las redes sociales en la educación. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/xikua/issue/archive

Martínez Hernández G. Redes Sociales En: Temas de Informática para Enfermería. Cap. 16. La Habana: Ecimed, En prensa 2012.

Orregosa del Rosario, A. Uso de las TIC: Las redes sociales en el contexto educativo. Revista Funcae Digital. 2010 [consultado 16 Jul 2012];12. Disponible en: http://www.fundacionfuncae.es/archivos/documentosarticulos /RORREGROSADELROSARIO.pdf

Suzarte Medina S. Las Redes Sociales generan conocimiento. Congreso Internacional de Información. Periódico Trabajadores. Abr 19 2012. [consultado 29 Oct 2012]. Disponible en: http://www.trabajadores.cu/news/20120419/259018-las-redes-sociales -generan-conocimiento

Downloads

Published

2025-02-12

How to Cite

1.
Bravo Moreno JP, López Paniagua R. The use of social networks and cell phones in the context of the reading and writing workshop subject. Gamification and Augmented Reality [Internet]. 2025 Feb. 12 [cited 2025 Jul. 1];3:93. Available from: https://gr.ageditor.ar/index.php/gr/article/view/93