Statistics with emphasis on formative research as a desirable transversal requirement at IDEAD Universidad del Tolima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/gr202584

Keywords:

Virtual Learning Object, Statistics. Formative Research, Research Seedbed

Abstract

The purpose of this review article was to describe the characteristics and principles of the implementation of a virtual learning object to recognize the importance of statistics as a desirable transversal requirement in the students (and teachers) of the IDEAD of the University of Tolima in the scenario of formative research. To locate bibliographic documents, different databases and academic search engines, electronic books and journal portals were used, which were prioritized according to those documents that highlighted the theoretical foundations of formative research, virtual learning objects, the importance of statistics in the scenario of administrative and financial programs, virtual training in the distance education modality and research seedbed. At the beginning of writing the article, the documentary analysis and evaluation of the quality of the articles found were carried out. It was concluded that the review of the pedagogical, didactic and disciplinary references related to the construction of a virtual learning object, as well as the knowledge of the principles and characteristics for its implementation, allows the integration of virtual training in the university context of the distance education modality. Likewise, the generation of research seedbeds invites the strengthening of formative research with the purpose of recognizing the importance of statistics in the context of programs related to administration and finance in the exercise of learning by researching, and not learning by repeating. 

References

Arboleda, N. y Rama, C. (Eds.). (2013). La Educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: Nuevas realidades. Acesad/virtual educa. Bogotá. https://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_superior_a_distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf

Asis, M., Monzón, E., Hernández, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive 20 (2), 675-691. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2676

Barreto, A. (2012). El progreso de la Estadística y su utilidad en la evaluación del desarrollo. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-74252012000300010&script=sci_arttext&tlng=en

Barrios, L. Maradey, J. Delgado, M. (2021). El rol del docente colombiano en el ámbito investigativo. Revista especializada en investigación Encuentro Educacional, 28 (1).

https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/37215/40538

Behar, R., Grima, P., Ojeda, M. (2020). Reflexiones sobre el Proceso de Aprendizaje de la Estadística: Algunas Experiencias prácticas. Coloquio de educación Estocástica. Facultad de Ciencias de la Educación Licenciatura en Matemáticas. Universidad del Tolima. https://www.researchgate.net/publication/343658810_Reflexiones_sobre_el_Proceso_de_Aprendizaje_de_la_Estadistica_Algunas_Experiencias_practicas

Castro, Y. (2022). Revisión sistemática sobre los semilleros de investigación universitarios como intervención formativa. Propósitos y Representaciones, 10 (2), e873. https://doi.org/10.20511/pyr2022.v10n2.873

Copete, H. (2017). Los semilleros de investigación, lineamiento pedagógico para edificar el aprendizaje en universidades. Revista de Tecnología. 16 (1), 99-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6546156

Díaz, M. (2019). Propuesta de modelo para favorecer la construcción del significado robusto de volatilidad a partir de simulación con aplicaciones financieras. Tesis doctoral Universidad Antonio Nariño. Bogotá. https://repositorio.uan.edu.co/server/api/core/bitstreams/b7e353aa-f0a8-47b7-ab00-4460475f8913/content

Galindo, J. (2015). Prácticas Pedagógicas con Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Superior. Ediciones Unisalle. Bogotá. https://www.google.com.co/books/edition/_/H1z5DwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&pg=PT83&dq=OVA+y+educacion

Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología, 10 (2), 190-192. https://www.redalyc.org/pdf/798/79810218.pdf

Hernández, L. & Romero, L. (2019). La enseñanza y aprendizaje de la Estadística en el Programa Académico Desarrollo Empresarial de la UNEFM: Un análisis prospectivo de los aspectos procedimentales, actitudinales y cognitivos. Cedotic, 4(1), 136-160. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/1966/3416?download=pdf

Instituto de Educación a Distancia de la Universidad del Tolima. (2023). Misión y Visión. http://administrativos.ut.edu.co/mision-y-vision-ut.html

Maggio, M. (2018). Habilidades del siglo XXI: Cuando el futuro es hoy. Documento Básico, XIII Foro Latinoamericano de Educación. Santillana. Disponible https://www.fundacionsantillana.com/PDFs/XIII_Foro_Documento_Basico_WEB.pdf

Meza, J. (2012). Modelo pedagógico para proyectos de formación virtual. https://d3g4v0cf6ioz32.cloudfront.net/uneg/BibliotecaRubricas/0321a797_774e_4e0c_a304_c2839a92f05d.pdf

Miyahira, J. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20 (3), 119-122. https://www.redalyc.org/pdf/3380/338038895001.pdf

Morales, L., Gutiérrez, L., & Ariza, L. (2016). Guía para el diseño de objetos virtuales de aprendizaje (OVA). Aplicación al proceso enseñanza-aprendizaje del área bajo la curva de cálculo integral. General José María Córdova, 14 (18), 127-147. https://www.redalyc.org/pdf/4762/476255360008.pdf

Moreira, J., Mera, C., Vera, F. (2021). Objetos virtuales de aprendizaje como estrategia didáctica de enseñanza aprendizaje en la educación superior. Dominio de las Ciencias, 7(3), 926-934. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i3.2064

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). El desarrollo sostenible comienza por la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230508_spa

Patiño, R. (2020). Análisis de las Concepciones y Estrategias de la Investigación Formativa para Programas de Contaduría Pública en Colombia. Tesis doctoral Universidad Santo Tomás. Bogotá. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/31370/2020RuthPati%C3%B1o.pdf?sequence=1

Quintero, J. Munévar, R. & Munévar, F. (2008). Semilleros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Educación y Educadores, 11 (1), 31-42. https://www.redalyc.org/pdf/834/83411103.pdf

Ramírez, M. & Benavides, G. (2013). Una aproximación de la evolución de la educación a distancia: la Universidad EAN, un caso exitoso. Virtualidad en la educación y en la empresa, 1 (1).

https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/1400/1353

Ramos, L. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: retos y oportunidades. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(2). http://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081

Roque, R. (2022). La enseñanza de la estadística para la investigación: algunas recomendaciones reflexionadas desde la praxis. Educación, 46 (2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/47569/51617

Sarmiento, L. (2014). La EAD en Colombia, del ayer al mañana. Signos Universitarios, 2 (1), https://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/viewFile/2117/2664

Vera, M (2004). La enseñanza-aprendizaje virtual: Principios para un nuevo paradigma de instrucción y aprendizaje. file:///C:/Users/guill/Downloads/Dialnet-LaEnsenanzaaprendizajeVirtual-1448475.pdf

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

1.
Caro Pineda LG, Chica Roa Y. Statistics with emphasis on formative research as a desirable transversal requirement at IDEAD Universidad del Tolima. Gamification and Augmented Reality [Internet]. 2025 May 30 [cited 2025 Jul. 22];3:84. Available from: https://gr.ageditor.ar/index.php/gr/article/view/84