Augmented reality and environmental education: strategy for greater awareness
DOI:
https://doi.org/10.56294/gr202310Keywords:
Augmented Reality, Environment, Environmental education, Technologies, Environmental awarenessAbstract
Introduction: augmented reality offers broad possibilities as educational technology, it is a way to interact with physical reality in real time, improving people's perspective on dissimilar topics.
Objective: characterize the impact of augmented reality for the improvement of environmental health.
Method: a review of the available literature was carried out using synthetic and historical-logical analytical methods using articles recovered from databases such as SciELO, Dialnet, Scopus, Researchgate, recovering a total of 16 reference articles from available literature related to the topic. in question, included in the time frame between 2019 and 2024.
Results: the ecological crisis is currently the greatest challenge that human beings face, the integration of emerging technologies, such as augmented reality (AR), to the teaching and learning process facilitates, favors and motivates learning, thus having a strong educational impact of technology and specifically AR towards raising awareness of the population about environmental problems, a healthier ecosystem can be achieved, many people have the wrong idea about technology and the environment, pitting one against the other most of the times.
Conclusions: augmented reality constitutes a powerful tool with a strong impact on the teaching and learning process that allows different population groups to become aware of a primary issue such as environmental health, influencing in turn the behavior of people in care. of the ecosystem.
References
1. Moreno Fernández, O, Puig Gutiérrez, M, Rodríguez Marín, F. Educación ambiental y formación del profesorado : una experiencia con realidad aumentada como recurso didáctico 2021. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/209607.
2. Álvarez-Herrero J-F, Hernández-Ortega J. Itinerarios didácticos con smartphones para promover la educación ambiental y la competencia digital entre el alumnado de secundaria | Digital Education Review 2021. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/32957.
3. Márquez Díaz, JE, Morales Espinosa, LA. Realidad aumentada como herramienta de apoyo al aprendizaje de las funciones algebraicas y trascendentes | Revista Educación en Ingeniería. Rev Educ Inge 2020;15.
4. Carballo Muñoz L, Fernández Rigondeaux Y. La Realidad Aumentada en el enfrentamiento a la COVID-19. Dialnet 2020;13.
5. López Moreno PA, Perilla Nieves JD. Realidad aumentada (RA), una alternativa y estrategia para la enseñanza de la estructura del átomo | Bio-grafía. Rev Pedag 2019.
6. Ortiz Figueroa MG. Realidad aumentada para programas de educación ambiental. La conservación del tiburón blanco en México. Univ Aut Metr 2019.
7. Carrizo N. ¿Cómo pueden aportar las tecnologías inmersivas a la educación ambiental? Unlp 2021;20 (2).
8. González SV. Impacto de una estrategia pedagógica apoyada en la aplicación cuidarh2o de realidad aumentada para el fortalecimiento de la cultura del cuidado de los recursos hídricos en cuarto grado. UDES 2021.
9. Urtasun Martínez I, Napal Fraile, M. Creación de entornos de realidad aumentada: comprender los ecosistemas. Upna 2019.
10. Astudillo-Torres MP. Aplicación de la Realidad Aumentada en las prácticas educativas universitarias. RELATEC 2019;18. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.203.
11. Barrientos-Avendaño E, Rico-Bautista D, Coronel A, Quintero F. Botanical garden: Software-prototype for management and divulgation of native plants based on QR code and augmented reality. Researchgate 2019.
12. Jiménez Sánchez, M, Torralba Burrial, A, Gutiérrez García, C. Modelado del paisaje fluvial en educación ambiental: experiencia con realidad aumentada en caja de arena (AR Sandbox) 2021. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/60390
13. Pinto-Chiquito, HD, Vanegas- Florez, JA. Propuesta Mediada por Realidad Aumentada Para la Potencialización de la Conciencia Ambiental Referente al Cuidado de la Fauna en Estudiantes de Secundaria. Univ de Sant 2021.
14. González Morales D. Estrategia tecno-educativa para la resolución de problemas ambientales utilizando fabricación digital y realidad aumentada. UDG 2020.
15. Puentes Castañeda VH, Andrés Bohórquez R. Costosas Banalidades de la Humanidad. Experimentacion publicitaria mediada por la realidad aumentada para promover el criterio medioambiental: Publicidad aumentada. UDEM 2019;18.
16. Copete Murillo JA, Marrugo Banquez MP. Fortalecimiento del proceso de enseñanza –aprendizaje en el área de ciencias naturales: componentes ecosistémico y cuidado del entorno empleando la realidad aumentada como estrategia didáctica. Univ de Sant 2020.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 William Castillo-Gonzalez, Carlos Oscar Lepez, Mabel Cecilia Bonardi (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.